تاثیرات رنگ در هویت بخشیدن به فضا:

تاثیرات رنگ در هویت بخشیدن به فضا:

تاثیرات رنگ در هویت بخشیدن به فضا:

تاثیرات رنگ در هویت بخشیدن به فضا:

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

خوش آمدید
تبلیغات
اخبار:
نویسندگان
برچسب ها :

تاثیرات رنگ در هویت بخشیدن به فضا:

,
تاثیرات رنگ در هویت بخشیدن به فضا:


برای اینکه نشان دهیم رنگ ها چه تاثیری در توصیف فضا دارند نخست به نقش نور در فضا اشاره می کنیم,خوب می دانیم که یکی از اجزای اصلی تکمیل کننده سیستم بصری (visual) ما بای دیدن نور است و بدون آن دنیایی تاریک فراسوی چشمان ما قرار دارد,دنیایی که ادراک ما از کلیات و جزییات آن چیزی در حدود صفر خواهد بود,اجازه دهید کم کم از بحث نور (که دنیایی بحث دارد) به آرامی خارج شوم و به این نکته اشاره کنم که جلوه اصلی نور برای توصیف فضا رنگ است آری رنگ,رنگ زبان نور است واسطه بین انسان و نور رنگ است,رنگ ها نقش فوق العاده ای در تجسم ما از فضا دارند آن ها هستند که به ما می گویند که اشیاء پیرامون ما با چه ویژگی هایی در مقابل چشمان ما شکل گرفته اند برای نمونه به مطالب زیر توجه کنید:

رنگها با تاثیر روی سیستم بصری مان اندازه ها را تعریف می کنند گاهی آن ها را دورتر از حد واقعی,گاهی نزدیکتر,وگاهی منطبق با حقیقت توصیف می کنند(نکته ای که طراحان فضا های داخلی از آن به زیبایی سود می جویند) آنها همچنین با تاثیر روی روح وروان ما حالت هایی همچون ترس,اظطراب,آرامش,دلهره,شادی وغم و... را به ناظرین تلقین می کنند.

جالب است بدانیم رنگ ها حتی به اشکال و احجام فضایی وزن می بخشند و یا گاهی از وزن اشیاء می کاهند برای اثبات کافی است شئ دلخواهی را با رنگهای متفاوت ببینید آنگاه تصور خویش را در مورد وزن آن مورد بررسی قرار دهید.

 

ونکته دیگر آنکه رنگ ها مفهوم حرارت را در ذهن ما  دچار تاثیر قرار می دهند رنگ هایی مثل قرمز و نارنجی مفهوم گرما ورنگ هایی مثل آبی و فیروزه ایی مفهوم سرما را در ذهن ما تداعی می کنند,مفهومی با تاثیر واقعی و ملموس و نه صرفاً ذهنی و انتزاعی.

ما پنج حس داریم (بینایی,شنوایی,لامسه,بویایی,چشایی) و با آنها فضای اطراف خود را درک می کنیم(انسانهایی که قدرتهای بیشتر دارند را فاکتور بگیرید) به تحقیق می گویم که رنگ ها روی همه ی آن ها تاثیر می گذارند« با آزمایشهای خیلی ساده می توانید این مطلب را برای خود اثبات کنید».

یک معمار به عنوان خالق یک فضا ویک مدیر در چیدمان عناصرتشکیل دهنده آن; لازم است که زبان رنگ ها را درک کند,خواص آن ها را بشناسد,منطق آن ها را بفهمد وبا ترکیب و مکان نمایی مناسب آن ها آنچه را که می خواهد به ناظرین و ساکنین  محیط انتقال دهد, بگوید.

زندگی چیزی جز یک مهارت در بکار گیری حقایق پیرامون ما نیست,حقایقی که موجب تعالی ما و پیشبرد اهداف ما خواهند شد, به قول سهراب :چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید;

زبان رنگ های اطراف خود را بیاموزیم.



نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







مطالب مرتبط
پنل کاربری
نام کاربری
رمز عبور
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره ی سایت
بزرگ ترین وب سایت تخصصی ارایه دهنده مطالب و فایل های معماری این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد .